Bizi takip edin
|
EN

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

Endüstri Mühendisliği

IE 356 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Mühendislikte Matematiksel Programlama Modelleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
IE 356
Güz/Bahar
2
2
3
6

Ön-Koşul(lar)
  IE 252 Başarılı olmak (En az DD notu almış olmak)
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere gerçek hayat problemlerinin matematiksel modellerinin kurulmasını öğretmek ve endüstri ve iş dünyasında karşılaşılan problemlerin çözüm yolları hakkımda deneyimler kazandırmaktır. Nihai modelin analizi ve modellemenin mantıksal meseleleri özellikle vurgulanacaktır. Matematiksel programlamanın algoritmik ve teorik yönlerinin öğretilmesi ve modellemenin temel prensiblerinin açıklanması da bu dersin hedefleri arasındadır. Ders, farklı alanlardan alınan problemler üzerinde yapılacak uygulamalar şeklinde işlenecektir. Boyle bir ders, iyi bir yazılım programı olmadan işlenemyeceğinden, temel çözüm aracı olarak GAMS optimizasyon paketi seçilmiştir. Derste işlenecek problemlerin GAMS kodlarının nasıl oluşturulacağı ve GAMS’in temel özellikleri de derste verilecek bilgiler arasındadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mühendislikte ve bilimde karşılaşılan bazı doğrusal, tamsayılı ve doğrusal olmayan problemlerin matematiksel modellerini kurabilecek
  • Bu modelleri matematiksel programlama yöntemleri ile analiz edebilecektir
  • Farklı modeller için GAMS yazılımını kullanabilecektir
  • GAMS yazılımını kullanarak geliştirilen matematiksel modellerin optimal çözümlerini hesaplayabilecektir
  • Çözümleri analiz edebilecektir
Ders Tanımı Derste işlenecek temel konular, taşıma problemleri, üretim planlaması problemi, pehriz problemi, ağlarda akış problemi, portföy problemi, 01 sırt çantası problemi, akademi ve onun özel hali olan okul ders programı problemi, doğrusal olmayan programlama modelleri örnekleri, modellemede faydalı olabilecek püf noktaları, dış bükey analizin bazı konuları, GAMS paketi programlama dilinin özelllikleri ve örnekler üzerinde uygulamaları.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Taşıma problemi. Üretim planlaması problemi. Problemlerin GAMS kodu ve çözümleri. Ders notları
2 Pehriz problemi. Problemin GAMS kodu ile çözümü Ders notları
3 Ağ akış problemi ve GAMS kodu Ders notları
4 Portföy optimizasyonu problemi ve GAMS kullanarak çözümü Ders notları
5 Karma tamsayılı doğrusal programlama. 01 sırt çantası problemi ve problemin çözümü için GAMS kodunun yazılması Ders notları
6 Bir hastalıkla ilgili semptomların belirlenmesi problemi ve problemin çözümü için GAMS kodunun yazılması Ders notları
7 Akademi problemi ve çözüm için GAMS kodunun yazılması Ders notları
8 Okul ders programının oluşturulması problemi ve problemin çözümü için GAMS kodu Ders notları
9 Yerleşim problemi ve GAMS kodu. Ders notları
10 Doğrusal olmayan programlama. Bazı geometrik problemler. Posta paketi problemi. Çadır problemi. Yüzey problemi ve GAMS kodları Ders notları
11 Modellemede bazı faydalı püf noktaları Ders notları
12 Uygun çözümler kümesi. Doğrular, düzlemler ve hiperdüzlemler Ders notları
13 Doğrusal usaylar. Taban ve boyut kavramları. Ders notları
14 Dışbükey kümeler. Polihedral kümeler. Koniler. Ders notları
15 Uçnoktalar. Uç yönler Ders notları
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Ders Kitabı Building and Solving Mathematical Programming Models in Engineering and Science. Enrique Castillo, Antonio J. Conejo, Pablo Pedregal, Ricardo Garcia, Natalia Alguacil, John Wiley & Sons, Inc., 2002, ISBN 0471150436.
Önerilen Okumalar/Materyaller Diğer Kaynaklar/ Other Sources : Model Building in Mathematical Programming, Fourth Edition, H. Paul Williams, John Wiley & Sons, Ltd., 2003, ISBN 0 471 99788.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
45
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
55
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
45
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
4
60
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
4
5
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
10
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
12
12
Final Sınavı
1
20
20
    Toplam
170

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinde kullanır.

X
2

Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

X
3

Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.

X
4

Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır.

X
5

Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

X
6

Endüstri Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yapar.

X
7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

X
8

Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Endüstri Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

X
9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

X
10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Endüstri Mühendisliği ilişkili konularda bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Endüstri Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.