Dersin Adı
|
İş Sistemleri Analizi ve Tasarımı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IE 322
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
- |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
Anlatım / Sunum
|
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı verimliliği iyileştirmeyi engelleyen işyeri koşullarının ve uygulamalarının analizinde kullanılan metotlar hakkında bilgi sunmak; iş metotları, iş istasyonu tasarımı ve iş ortamında iyileştirmeler yaparak verimliliği artırmak; iş zaman standartlarını geliştirerek verimliliği değerlendirmek için kullanmak. |
Öğrenme Çıktıları
|
#
|
İçerik
|
PÇ Sub
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 | Verimliliğe etki eden etmenleri tanımlayabilecek | | | | | | | 2 | Metot analizi ve iş ölçümünün amacını ve verimliliği değerlendirmedeki kullanım alanlarını açıklayabilecek | | | | | | | 3 | İş element ve operasyonlarını tanımlamada kullanılan değişik grafiklerin aralarındaki farkları belirleyebilecek | | | | | | | 4 | Zaman etüdü çalışması tasarlayabilecek | | | | | | | 5 | Önceden belirlenmiş zaman sistemlerinin avantaj ve dezavantajlarını listeleyebilecek | | | | | | |
|
Ders Tanımı
|
Dersin içeriği iş metotları, operasyon analizi, grafik yöntemleri, iş etüdü, iş örneklemesi, standart veri, ve öğrenme eğrilerinden oluşur. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
Öğrenme Çıktısı
|
1 |
Metot Mühendisliğine Giriş |
Niebel ve Freivalds, Kısım 1 okunması |
2 |
Bilimsel Yönetim |
Niebel ve Freivalds, Kısım 2 okunması |
3 |
Operasyon Analizi |
Niebel ve Freivalds, Kısım 3 okunması |
4 |
İş Tasarımı: Hareket Ekonomisi, Hareket Etüdü |
Niebel ve Freivalds, Kısım 4 okunması |
5 |
İşyeri ve Sistem Güvenliği |
Niebel ve Freivalds, Kısım 8 okunması |
6 |
Metot Uygulaması |
Niebel ve Freivalds, Kısım 9 okunması |
7 |
İş Ölçümü: İş Etüdü, Performans Derecelendirmesi |
Niebel ve Freivalds, Kısım 10, 11 okunması |
8 |
Genel Tekrar ve Arasınav |
|
9 |
Öğrenme Eğrisi: Standart Veri ve Formülleri |
Niebel ve Freivalds, Kısım 18.2, 12 okunması |
10 |
Belirlenmiş Zaman Sistemleri |
Niebel ve Freivalds, Kısım 13 okunması |
11 |
İş Örneklemesi |
Niebel ve Freivalds, Kısım 14 okunması |
12 |
Standart Takibi ve Kullanımı |
Niebel ve Freivalds, Kısım 16 okunması |
13 |
Standart Takibi ve Kullanımı |
Niebel ve Freivalds, Kısım 16 okunması |
14 |
İş Tasarımı |
Niebel ve Freivalds, Kısım 5 okunması |
15 |
İş Tasarımı |
Niebel ve Freivalds, Kısım 5 okunması |
16 |
Genel Tekrar |
|
Ders Kitabı
|
Ders Kitabı: Niebel, BW and Freivalds, A. (2009). Niebel’s Methods, Standards, & Work Design, 12th Ed, Boston: WCB/McGrawHill. |
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
Groover, M. P. (2007). Work systems and the methods, measurement, and management of work. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 |
Katılım |
-
|
-
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
10
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje |
1
|
20
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
4
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
4 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
-
|
-
|
-
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
4
|
56
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
18
|
18
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
-
|
Proje |
1
|
20
|
20
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
16
|
16
|
Final Sınavı |
1
|
22
|
22
|
|
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub |
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinde kullanır.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
3 |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5 |
Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
6 |
Endüstri Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yapar.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8 |
Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Endüstri Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
10 |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Endüstri Mühendisliği ilişkili konularda bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Endüstri Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest